Magnesium hvis du har spændte muskler eller kramper.

Hvis du har en stressende og travl hverdag, har du brug for magnesium mere end noget andet.

Magnesium er involveret i over 600 enzymatiske reaktioner i kroppen inklusive energimetabolisme og proteinsyntese. Derfor er det et ekstremt vigtigt mineral for kroppen. Det er et af de mest nødvendige stoffer af alle for kroppen og der findes samlet omkring 25 gram deponeret i kroppen, hvor cirka 50 % er i knoglerne. Når man taler om dette mineral, så taler man altid om dens optagelsesevne. Det er faktisk et mineral som optages ret dårligt igennem tarmen. De bedste typer optages cirka 50 % og de dårligste mindre end 20 %. Hvis de optages dårligt, trækker de en del væske til, hvorfor de også bruges som afføringsmidler. De personer som gerne vil have mineralet til at optage mest muligt, bruger ofte en spray. Det menes, at op mod hele 30 % af voksne er i underskud af dette vigtige vitale mineral, og 50 % af den vestlige befolkning får magnesium mindre end det anbefalede gennemsnitlige behov. Magnesium er en nødvendighed for, at kroppens stofskifte fungerer, som den skal, at vi kan bruge vores muskler på normal vis, og at hjertet fungerer normalt.

Stress udtømmer kroppens magnesiumlagre, ligesom alkohol, forarbejdede fødevarer, antibiotika og visse lægemidler som f.eks. medicin mod for højt blodtryk og diuritika (hjerteinsufficiens) også sænker kroppens magnesium niveau.
Alt fra anvendte kemikalier og gødning i landbruget af de grønsager vi spiser til kemikalier i vores vandforsyning har bidraget til at mange får magnesium mangel.

Hvordan kan man se, om man har magnesium mangel?

Udover ved at blive testet, er her nogle af de mest almindelige symptomer som man skal være opmærksom på:
Nyre- og lever problemer.

Migræne eller svær hovedpine.

Restless Leg Syndrom også kaldet RLS.

Præmenstruelt syndrom også kaldet PMS.

Søvnløshed og problemer med at falde i søvn.

Osteoporose.

Tendens til huller i tænderne.

Muskelsvaghed og kramper.

Impotens.

Typer af magnesiumtilskud.

Magnesiumtilskud findes i forskellige former, og hver især adskiller sig i absorptionshastighed (optagelseshastighed) og biotilgængelighed. Her er en lille oversigt omkring de forskellige typer af magnesiumtilskud, som du muligvis kan støde på. Som med ethvert andet kosttilskud og vitaminer især er det bedst at tale med din egen læge omkring dit behov også fordi denne kender dosis og dine specifikke behov og mangler. Man skal uanset hvad ikke gå og fylde sig med alle mulige kosttilskud, eller bruge det som supplement i stedet for en sund og varieret kost. Enkelte læger er generelt afvisende overfor alt hvad der hedder vitaminer og kosttilskud, og her vil jeg anbefale dig at konsultere en god helsekostforretning. Mange af dem som arbejder der ved ret meget omkring kosttilskud, behov, dosis, virkninger mv. Men hav hele tiden i mente, at disse også er sælgere, og hvis du føler du mere får en slags peptalk end ordentlig vejledning, skal du også slå bremsen i.

Magnesium malat – absorberes meget nemt i kroppen og er den art, der findes i fødevarer naturligt. Denne type er bundet til flere aminosyrer (proteiner) og bruges til at gendanne kroppens magnesiumniveauer. Det optages meget nemt i kroppen, hvilket betyder man ikke skal have så høj dosis for at få den rigtige mængde ind i kroppen. Men hvis det findes i kosttilskud er de som regel ret dyre.

 

Magnesium oxid – er et almindeligt anvendt afføringsmiddel og lindring af sure opstød. Denne type magnesium har et meget høj koncentrationsniveau, men omvendt en meget dårlig optagelse i cellerne, biotilgængeligheden er kun på 4%.

Magnesium taurat – understøtter væskebalancen (hydrering) i cellerne ved at hjælpe med at regulere strømmen af natrium og kalium gennem dine celler, og fordi det optages nemt har det ingen afførende egenskaber.

Magnesium sulfat – er også det man kalder Epsom salt. Det er måske mest kendt til at tage fodbad i eller når nogle laver de såkaldte leverudrensninger, anbefalet af tyskeren Andreas Mortiz. Det bruges under disse udrensninger og i det hele taget som et middel for, at sætte afføringen i gang.

Magnesium mod kramper og muskel problemer

Magnesium citrat – er kombineret med citronsyre. Citrat betyder nemlig citronsyre. Det mest almindelige magnesium stof der findes, måske fordi det også er det billigste at fremstille. Det er ofte citrat som et tilsat i multivitaminpiller.

Magnesium glycinat – den bedst absorberede form af magnesium der findes, samtidig  med den er blid mod maven, som gør det mindre sandsynligt at forårsage diarre.

Magnesium clorid er også en type som har høj optagelighed. Grunden til at optagelsen er høj er fordi den er vandopløselig, hvilket også betyder, at det mange gange er den type man ser i sprayform.

Der er flere ting som tidligere nævnt er vigtige, når man taler om det mineral. Specielt alle de processer der foregår i vores stofskifte er det afgørende vi har magnesium.

Jeg vil fremhæve fem vigtige grunde til, vi skal sørge for at have nok magnesium i kroppen.

Forbedre søvnen

Kan du ikke sove? Kan magnesium glycinat piller eller et varmt bad med Epsom salt (magnesium sulfat) afspænde dine muskler og hjælpe med at slappe af.

Mod forstoppelse

Hvis du føler dig forstoppet, kan magnesium oxid få tarmen til at bevæge sig igen. Det hjælper med at slappe musklerne af i fordøjelseskanalen og neutralisere mavesyren. Tag det inden du går i seng, så har du sund tarmaktivitet om morgenen.

Forhindre migræne

Da magnesium spiller en meget vigtig rolle i neurotransmitter-funktioner og blodcirkulationen, samt regulerer blodkarrenes kontraktionsevne, der ofte fører til migræne, er det vigtigt du sørger for at få magnesium nok.

Berolige dit nervesystem

Mange eksperter kalder det naturens eget lægemiddel imod angst. Stress f.eks. kan være en årsag til magnesium niveauet falder. For lavt magnesium niveau kan øge stressresponsen. Du har også brug for mere magnesium i perioder hvor du er stresset eller har mange bolde i luften.

Mod kramper og muskelsmerter

Når man ikke har nok magnesium til rådighed til muskler kan det forårsage muskelspasmer og kramper, som ofte fører til smerter og uro. Hvis man tager et supplement kan det hjælpe musklerne at bibeholde en normal og afslappet spændingstilstand.

Andre ting man ved det har virkning på er:

Bibeholder et normalt stofskifte.
Sørger for optimal celledeling.

Vedligeholder knoglernes styrke.
Hjælper til en normal hjerte og kredsløbsfunktion.
Hjælper med elektrolytbalancen (salt-væskebalancen).

Understøtter vores proteindannelse.

Som du nok kan læse er magnesium eksistentielt, og et komplekst mineral, som du skal sørge for ikke at mangle i kroppen.

Hvor meget skal man have?

Jeg vil mene omkring 600-700 mg pr. dag. Men er du i tvivl så tal altid med din læge om det. Man begynder først at se overdosering over 2000 mg. om dagen over længere tid. Hvis du er gravid skal du ikke være nervøs for at tage magnesium, tværtimod har du i den periode brug for mere magnesium.

Du kan enten vælge det som kost tilskud eller spise nok fødevarer der indeholder meget magnesium.  Disse fødevarer kunne være skaldyr, mandler, havregryn, kikærter, broccoli, spinat, figner, tofu og mørkchokolade.

Jan Lasota

Magnesium mod muskelproblemer

Se og hør Jan Lasota forklare i denne video om hvilke virkninger der er ved at tage et tilskud af Magnesium

Leave a Reply